יום שלישי, 15 בדצמבר 2009

7. סדנאות

סדנאות לכתיבה יצירתית בהדרכתו של אלי רוה

תוכנית למודים - לדוגמה
מפגש ראשון: מטרות הסדנא, כותבים שיר וספור לפי הספר: "להיות כמו כולם."
מפגש שני: כותבים בנושא: אני, משפט משלים, אקרוסטיכון של שמות ילדים.
מפגש שלישי: אקרוסטיכון, משפט משלים, יצירות על רצונות ילדים, תפילה.
מפגש רביעי: בתיה אוהבת בוטנים, יצירות על חלקי גוף, משפט משלים,
מפגש חמישי: חרוזים, חמשירים, ספור לפי צמדי מלים, יצירות על חורף.
מפגש שישי: חמשירים, תיאורי מקום: חדר שלי, גיהינום, גן-עדן, כללי סיפור.
מפגש שביעי: סיפורי ט"ו בשבט, משפט משלים, משפט ספרותי, מונולוגים.
מפגש שמיני: משפט ספרותי, משפט משלים, מונולוגים, פתיחות ספורים.
מפגש תשיעי: כתיבת כרטיסי ברכה, סיומים של סיפורים, כללי סיפור.
מפגש עשירי: דיאלוגים, ספורים ושירים מצחיקים לפורים, כללי סיפור.
מפגש אחד-עשר: משפט משלים, משפט ספרותי, דיאלוגים, סיפור אסוציאטיבי.
מפגש שנים-עשר: ספור אסוציאטיבי- סוף טוב - סוף רע. דימויים.
מפגש שלושה עשר: יצירות על פסל סביבתי, משפט משלים, ספורים לפי הציור.
מפגש ארבע עשר: דימויים, סיפור אסוציאטיבי, התלבטויות.
מפגש חמישה עשר: ספור מותנה, ספור ליום עצמאות, דיאלוגים.
מפגש שישה עשר: ספור מותנה, חמשירים, משפט משלים, דיאלוגים.
מפגש שבעה עשר: משפט משלים, ספור מותנה, אוכסמיטרון (מסר הפוך).
מפגש שמונה עשר: חמשירים, כתיבת סיפור לפי 'נוצה של טווס.'
מפגש תשע עשרה: מונולוגים, כתיבת מכתבים, ספור דמיוני.
מפגש עשרים: מבחר הספורים והשירים מתוך ספר הסיום.

סדנה לכתיבה יצירתית: תכנים - אמצעי עזר -מטרות
סגנון: פרוזה ושירה משולב, כאשר הדגש הוא על למידת כתיבת הסיפור.
תכנים: הספרים אותם אני מביא לפני התלמידים. חג בלב - מסדה, אלי רוה. סיפורי חברות - דני ספרים, אלי רוה. ספינה משוקולד - מודן, אלי רוה. ספר הלמה - עם עובד, מירי ברוך. הילד הזה הוא אני - כתר, יהודה אטלס. הלב הוא מחבוא - ספרית פועלים, מירי ברוך. גבעת האירוסים השחורים - כתר, יצחק נוי. נוצת בית החלומות - כתר, נורית יובל. ספר חמשירים.
אמצעי עזר: לוח וגיר. מכונת צילום. רדיו טייפ.
גילאים: כיתות ד' - ח'
הנושא: למוד כללי הסיפור עם דגשים על: 1. התחלה, אמצע, סוף. 2. שינוי בזמנים. 3. התלבטויות. 4. טעויות בזיהוי. 5. דימויים. 6. צבעים ריחות, אורות. 7. גוף שלישי של הגיבור. 8. מונולוגים, דיאלוגים.... למה דווקא סיפור?! במשאל בין הילדים התברר, שהילדים קוראים פי עשר ספרי פרוזה מאשר ספרי שירה.
למוד כתיבת השיר על-ידי למוד חמשירים. חרוז ומשקל.
תרגילים של שעשועי מלים, משחקי מלים.
משך הלמודים: הסדנא נמשכת שנה או שנתיים.
בשנה הראשונה לומדים וכותבים בנושאים שונים.
בשנה השניה מתרכזים בכתיבת סיפורים בנושא אחד מוסכם, שהילדים בוחרים מכלל נושאים שאני מציג לפניהם ומוצאים ספר.

למה אני כותב?
יש תשובות רבות על השאלה הזו. התשובות האישיות מתחלקות למספר מניעים.
א, הרצון להיראות חכם, להיזכר לאחר מותי.
ב, התלהבות מן היופי שבעולם, מן המלים בסידורן הקסום.
ג, הרצון לגלות את האמת ולהעביר אותה אל האחרים.
ד, הרצון להשפיע על האחרים ולגרום להם לשינוי של רגשות, עמדות, מחשבות.
אבל יש תשובות נוספות על השאלה למה אני כותב.
הכתיבה היא ביטוי של אמת.
"זה להיות הכי קרוב אל עצמי, הכי קרוב למה שרציתי להיות, למה שרציתי לעשות, שייצא כמו שחשבתי לעצמי שזה יצא... בכתיבה אני בא ליידי החופש להיות מה שאני הנני... בכתיבה אני יכול להפליג עד למקום בו אני יודע להפליג... לא צריך לנסוע לאף מקום, רק לדעת מה נעשה מסביבך... אחרי שכתבת את הסיפור לפחות למשך יממה אחת, אתה לא אותו אדם שהיית לפני כן, אתה חש שאתה מאושר יותר... "
הכתיבה היא מכשיר רב עוצמה. ליצור קשר עם הקורא ולזעזע אותו.
"רצוני ליצור קשר עם בני אדם... כשאני אומר שלא היה לי עם מי לדבר אז דברתי אל הנייר... אני כותב בשפת אימי ואינני יודע אל מי אני כותב... לכתוב לא כדי לשלוט אלא להתקשר... אם הסיפור שלי מביא שמחה ולו לאדם אחד בעולם אני חש שעשיתי את זה..."

הכתיבה היא כלי ביטוי, יוצרת קשר באמצעות השפה.
"מלים שיהיו שוות לכל נפש... להתאים את הכתיבה לרוח הזמן, שתהיה טבעית ופשוטה... גבולות השפה הם גבולות עולמך... השפה היא סיפור אהבת חיי... המלים מסמנות דברים קבועים... המלים הן לשון והיא זזה מהר יותר מהמציאות... מלים הם ביטוי של התרגשות רגשות עזים כשאנו נזכרים בהם מתוך שלווה..."

הכתיבה היא ביטוי של חיים.
"המלים הם שפת נפש אמיתית הקדומה ביותר... הצורך במלים הוא הצורך כמו בתפילה... זה פשוט החיים עצמם. אינני חי ללא המלים... אני נולדתי לזה, זה הטבע שלי... קודם נולדים אנחנו אחר נולדות המלים... הכתיבה היא הכרח לי. לי זה נחוץ, לא לאחרים. וכשמתגלה הדבר הזה אי אפשר לחיות עוד בלי זה... השיטה היא לנסות לא לכתוב ויוצא שאני כותב בסופו של דבר כי זה מתעקש בתוכי..."

הכתיבה היא אמנות ויוצרת אמנות.
"המלים שייכות רק לעצמן הם לא עושים שליחויות..."
לסיכום: הלשון עושה את המציאות, היא כמו אלוהים שדיבר ונעשה העולם.

סדנא לכתיבה יצירתית: הזמנה
ילד - ילדה, אם אתם כותבים שירים וסיפורים למגירה,
ניתן לכם במה לכישורים שלכם
ונאפשר להוציא את היצירות שלכם לאור בתוך ספר.
בסדנא לכתיבה יצירתית תכתבו: שירים, ספורים, חמשירים ועוד…
בסדנא לכתיבה יצירתית תבקרו במערכת ובבית דפוס המוציאים ספרים…
תלמדו: מונולוגים, דיאלוגים וכל הכללים האחרים שיכשירו אתכם להיות סופרים.

חרוזים - דוגמה
רוח, תפוח, פתוח, נפוח. רחוב, צהוב, חוב, זהוב.
סתיו, מכתב, נרטב, תו. אביב, ריב, סביב, חביב

חמשירים
יש בו חמש שורות, מתחרזות שורה ראשונה, שנייה וחמישית. שלישית עם רביעית.
בשורה ראשונה, שנייה וחמישית - תשע הברות.
בשלישית ורביעית- שש הברות.
שיר פשוט וקל, בדרך כלל מצחיק עם עוקץ בשורה אחרונה.
מעשה בילדונת יפה
שאת שערה היא חפפה
ואחר התאפרה
התלבשה כגבירה
בתחרות יופי השתתפה.

דימויים - דוגמה
השלג נראה כמו: צמר גפן, קצפת של גלידה, גיר, פתיתי נייר.
צבע עיניים שלי כמו: של חתול, זכוכית של בקבוק, שמים, ים.

משפטים להשלים - דוגמה
אני מסתכל בשעון ומחכה - שייגמר השיעור ותגיע ההפסקה.
מי שמגיע לשיעור לא מוכן - מקבל ציון גרוע במבחן.

משפט ספרותי יפה - דוגמה
דני חזר מהטיול: עייף, מרוצה ועם גבס על היד.
נורית מחביאה מתחת לכרית: נייר צבעוני, מטפחת, ואוצר שמצא לייד המחסן.

נושאי סיפורים - דוגמה
סיפורי אימה ופחד: אקדח, מסכה, מה אתה עושה פה? גוויה, משטרה, בלש פרטי, מעבדה לזיהוי פלילי, רצח, חשוד. - לילה בבית קברות.
ספורים מהסוג השלישי: חללית, עב"ם, ירח תשיעי, קרן לייזר, חוש שישי, מלחמת כוכבים, צלב כסף, מאורציוס, נפל בשבי. - מסע בתוך עב"ם.

נושאים לספר השנה
כלים וצלילים: הפסנתר הכחול של אמא. ריקוד החליל. איך לא נעשיתי כנר מפורסם. התוף הגדול שלי.
המשפחה ואני: יש לי אחות קטנה. ביקור אצל דודים באמריקה. בן דודי הוא כוכב כדורגל. לאמא יש חבר חדש.
בינו לבינה, סיפורי אהבה: אהבה ממבט ראשון. הוא רוצה והיא לא. התחלה ראשונה. מלכת הכיתה.
תכנים - אמצעי עזר -מטרות
סגנון: פרוזה ושירה משולב, כאשר הדגש הוא על למידת כתיבת הסיפור.
תכנים: הספרים אותם אני מביא לפני התלמידים. חג בלב - מסדה, אלי רוה. סיפורי חברות - דני ספרים, אלי רוה. ספינה משוקולד - מודן, אלי רוה. ספר הלמה - עם עובד, מירי ברוך. הילד הזה הוא אני - כתר, יהודה אטלס. הלב הוא מחבוא - ספרית פועלים, מירי ברוך. גבעת האירוסים השחורים - כתר, יצחק נוי. נוצת בית החלומות - כתר, נורית יובל. ספר חמשירים. ועוד
אמצעי עזר: לוח וגיר. רדיו טייפ.
גילאים: כיתות ד' - ח'
הנושא: למוד כללי הסיפור עם דגשים על: 1. התחלה, אמצע, סוף. 2. שינוי בזמנים. 3. התלבטויות. 4. טעויות בזיהוי. 5. דימויים. 6. צבעים ריחות, אורות. 7. גוף שלישי של הגיבור. 8. מונולוגים, דיאלוגים.... למה דווקא סיפור?! במשאל בין הילדים התברר, שהילדים קוראים פי עשר ספרי פרוזה מאשר ספרי שירה.
למוד כתיבת השיר על-ידי למוד חמשירים. חרוז ומשקל.
תרגילים של שעשועי מלים, משחקי מלים.
משך הלמודים: הסדנא נמשכת שנה או שנתיים.
בשנה הראשונה לומדים וכותבים בנושאים שונים.
בשנה השניה מתרכזים בכתיבת סיפורים בנושא אחד מוסכם, שהילדים בוחרים מכלל נושאים שאני מציג לפניהם ומוצאים ספר.